Ouderbetrokkenheid

De driehoek leerkracht – ouder – kind is voor ons DE hoeksteen van de school. Waar we het momenteel al heel goed doen qua ouderparticipatie (MR, OR, luizenmoeders, techniekvaders enz.) daar willen we de komende jaren meer inzetten op ouderbetrokkenheid. En hiermee bedoelen we onze betrokkenheid bij ouders.

Wat weten we van onze ouders? Wat bepaalt hun keuzes? En hoe kunnen wij daarin ondersteunend zijn voor een kind? Hoe krijgen we ouders meer de school in en betrokken bij ons onderwijs? Hoe kunnen we de afstand tussen ouders onderling verkleinen waardoor er meer begrip ontstaat voor elkaar, kortere lijntjes met elkaar creëren waardoor wij als volwassenen het goede voorbeeld geven aan onze kinderen met betrekking tot communicatie en op een veilige manier met elkaar omgaan. Het voorbeeld van een minimaatschappij op school waarbij we onze kinderen de normen en waarden meegeven die wij samen belangrijk vinden.

Mee kijken op school

We zien ons in de toekomst ouders echt betrekken bij het thematisch werken. Laten zien wat we met de kinderen doen, maar ook ouder-en-kind activiteiten organiseren waardoor ouders meer bij de thema’s worden betrokken. Kinderen laten aan het einde van een thema op school aan ouders zien wat zij hebben geleerd, en wat zij hun ouders dus kunnen leren. Ouders krijgen de mogelijkheid om mee te kijken op school door in te schrijven voor een ‘kijk-uurtje’. Wat doet de leerkracht met de kinderen en hoe verloopt een rekenles nou eigenlijk?

Wanneer we meer begrip willen hebben voor elkaar en dat willen overbrengen naar onze kinderen toe, is het ons voornemen om elkaar beter te leren kennen zodat we van elkaar weten wat we doen en van elkaar mogen verwachten. Een open en transparante houding is dan noodzakelijk van beide kanten. Eerst begrijpen en dan begrepen worden, maar dan in de praktijk uitgevoerd door de volwassenen als voorbeeld voor de kinderen.

Vertrouwen opbouwen

De school die de ouders aan de hand meeneemt tijdens thematische informatieavonden waardoor ouders inzichten krijgen waarom de school met het onderwijs een bepaalde kant op wil groeien en hoe zij daarbij kunnen helpen. Ouders die zien dat het goed gaat met hun kind, dat de omgang tussen ouders en leerkrachten opbouwend is met vertrouwen naar elkaar toe waardoor een kind ziet dat een leerkracht door de ouder geaccepteerd wordt en zich vervolgens dus ook zelf kan en mag openstellen voor de leerkracht.

Ouders die elkaar beter leren kennen omdat zij elkaar in de schoolomgeving vaker zien en spreken waardoor de drempel tussen ouders buiten schooltijd lager wordt. Kinderen komen vaker bij elkaar over de vloer, ouders delen normen en waarden waardoor het pedagogisch klimaat in de klas verbeterd door een gezamenlijke inzet van leerkrachten, ouders en kinderen.

Wij zien dus nog tal van mogelijkheden om samen met ouders en kinderen een fijnere en veiligere schoolomgeving te creëren voor onze kinderen. Laten we hier samen onze schouders onder zetten en kijken hoe we het beste in elkaar (leerkrachten, ouders en kinderen) naar boven kunnen halen. Dit zijn onze ambities.