Visie

Wanneer een kind bij De Samensprong binnenkomt, concentreren wij ons erop dat hij of zij zich veilig en geaccepteerd voelt. Vanuit dit vertrouwen gaan wij aan de slag en helpen het kind om zich te ontwikkelen. Het belangrijkste is dat het kind zichzelf kan zijn, zich kan verwonderen over de wereld en de plaats die het daarin heeft. Wij accepteren ieder kind zoals het is en helpen het om te groeien.

Visie op het kind

Omdat ieder kind anders is, is het heel belangrijk om ze te laten schitteren op hun eigen manier. Wij helpen kinderen bij het ontdekken waar hun kracht ligt. Wij zorgen voor een optimale leer- en leefomgeving in de groep zodat een kind zich thuis voelt. Daardoor voelen kinderen zich veilig en wordt het leren en concentreren gemakkelijker. Vanaf het moment dat uw kind bij ons over de drempel stapt, willen wij dat hij of zij zichzelf geaccepteerd, gerespecteerd en vooral thuis voelt. Alles draait om het kind. Wij begeleiden de kinderen tijdens hun werk en leren hen ook om: samen te werken, successen te behalen, oplossingen te zoeken en zelfstandig te werken. We werken gestructureerd zodat kinderen voldoende worden uitgedaagd en hun grenzen op een goede manier verleggen. 

Kernwaarden van De Samensprong

  • Samen
  • Plezier
  • Creativiteit
  • Structuur
  • Groei

Deze kernwaarden zijn de basis van hoe we ons onderwijs vorm willen geven.

Plezier

Op De Samensprong gaan plezier, leren en leven hand in hand. Door de nieuwsgierigheid van kinderen op een speelse manier te prikkelen gaan ze ontdekken wat er allemaal mogelijk is. We brengen kinderen al spelend in contact met betekenisvolle ervaringen en ontdekkingen. Dit kan door middel van spellen, thema's en excursies. 

Creativiteit

Ieder kind heeft een talent. Wij willen deze talenten naar voren brengen door de kinderen de ruimte te geven om hun eigen pad te kiezen, dromen na te jagen en mede-eigenaar te worden van hun ontwikkeling.

Structuur

Binnen het reilen en zeilen van de school zijn er natuurlijk regels, verwachtingen en routines die wij hanteren. Deze strctuur zorgt ervoor dat kinderen zich veilig, zeker en gesteund voelen. Dit zorgt ervoor dat we goed zicht kunnen houden op de ontwikkeling van de kinderen en dat is natuurlijk heel belangrijk.   

Groei

Kinderen groeien niet alleen in de lengte tijdens hun tijd op school. Ze groeien ook in liefde, wijsheid en geluk. Wij nemen de brede ontwikkeling van het kind als basis. We volgen de voortgang van het kind en passen het onderwijs aan op deze behoefte. De ontwikkeling van het kind is een proces, geen product.

Samen

School is de oefenplaats voor de samenleving. Een samenleving verandert continu en ook binnen de school zijn er veel veranderingen. Niemand staat er alleen voor dus leren wij de kinderen verdraagzaam te zijn, elkaar te ondersteunen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen acties. De Samensprong is een plek voor iedereen.

Respectvol met elkaar omgaan

Respect is heel belangrijk en zorgt ervoor dat we op een goede manier met elkaar omgaan. Dit geldt niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de leraren en ouders. Samen zorgen we ervoor dat de sfeer op school gezellig is. Respectvol met elkaar omgaan betekent ook dat pesten geen plaats mag hebben bij ons op school. We hebben een pestprotocol opgesteld waarin duidelijk alle regels staan.

Het pedagogische klimaat op school

De manier waarop leraar en leerling met elkaar omgaan is heel belangrijk voor de motivatie tijdens het leren. De sfeer waarin een kind les krijgt is heel belangrijk. Wanneer een kind zich gewaardeerd, aanvaard en veilig voelt, zal het veel makkelijker informatie oppakken en aanleren. Wij willen graag een positief klimaat creëren waarin kinderen hun persoonlijkheid kunnen ontwikkelen, positief gedrag laten zien, leren omgaan met elkaar en zichzelf gerespecteerd voelen.

We werken op school voortdurend aan dit klimaat door middel van:

  • Open en veelvuldig contact met de ouders. Zo weten we vanuit de thuissituatie wat er bij het kind leeft.
  • Activiteiten ondernemen waardoor saamhorigheid ontstaat.
  • Duidelijke regels zorgen ervoor dat leerkrachten en kinderen weten wat er verwacht wordt.
  • Het bevorderen van de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van het kind. Hierbij zoeken we een evenwicht tussen houvast en uitdagingen, en houden we rekening met de verschillen tussen kinderen.
  • Aandacht voor normen en waarden. Ook hierbij is het voorkomen en terugdringen van pesten heel belangrijk.

Thematisch werken

Wij werken op school steeds meer thematisch. Dit betekent dat we werken aan de hand van thema's en dat we alle vakken daar een onderdeel van laten zijn. De lessen worden aan elkaar verbonden door een gezamenlijk onderwerp. Door meer thematisch te werken, leren we kinderen dat in onze maatschappij onderwerpen steeds meer met elkaar verbonden zijn. We zien dat kinderen veel meer plezier hebben in lezen en andere activiteiten omdat we dit koppelen aan het thematisch werken. Daarnaast is het mogelijk om de thema's te koppelen aan ouders en het bedrijfsleven. Zo halen we de maatschappij in school of gaan we erop uit om te ontdekken wat de wereld te bieden heeft. Het is ook een mooie manier voor kinderen om te ontdekken waar hun interesse ligt, of juist niet. 

Zo begeleiden we onze kinderen naar een toekomst waarin ze zelf kunnen beslissen wat ze willen en waar hun interesse ligt:

Op de Samensprong groeien kinderen spelend en ontdekkend in een veilige, creatieve en inclusieve omgeving.